Ismert márkák, ismeretlen történetek

Második rész

persil1.jpg

 Nem kell többet dörzsölni! Az agyon gyötört modern háziasszony imájára 1907-ben megszületett a válasz a „korszerű mosószer”. Ahelyett, hogy a fehér inget fáradtságos munkával a vasalódeszkán kelljen dörzsölni, csak a Persilt kellett tenni a mosóvízbe. „Az ember hagyja a mosnivalót egy éjszakán át az oldatban ázni, néha megkeveri és a ruha a kívánatos módon tiszta lesz” – lehetett a mosószer dobozán olvasni. A segítségnek ára volt: 35 pfennig 250 gramm mosószerért. A gyártó a Henkel cég sok pénzt fektetett a reklámba: Ahogy a harmincas évek reklámszlogenje mondta: „Persil, minden háztartásban ez kell!” De nem csak a reklámszövegek voltak hatásosak. Például a cég 1908-ban férfiakat járatott fehér öltönyben Berlin utcáin, hogy ezzel is bizonyítsa a tisztaság most már könnyűszerrel elérhető. Nem kell félni, hogy ha a világos ruha bekoszolódik. 1924-ben háztartási tanácsadók adtak tippeket a mosószer használatához. 1932-ben teljes estés mozifilm készült: „Mosnivaló, mosás, kellemes érzés” címmel. És 1956-ban miről szólt az első televíziós reklám? Mi másról, mint a Persilről! A Henkel cég mindig élenjárt a reklámban. 1975-ben született meg a leghíresebb reklámszlogenje: „Persil, mert az ember tudja, mivel rendelkezik!” 20 éven keresztül volt reklámarca a terméknek Jan-Gert Hagemeyer. A sikeres reklámoknak meg is lett a hatása, mind a mai napig a Persil a legnagyobb számban eladott mosószer Németországban.

fa.jpg

A reklám fontos volt egy másik terméknél is, ami Magyarországon leginkább a KGST piacok sztárja volt a nyolcvanas években. Természetesen a Fa szappanról van szó. Németországban a termék arról híres, hogy ez volt az, amit először hirdettek a televízióban alig fedett női mellekkel. Ekkor 1969 írtunk! A szappan márka 1953 óta a piacon volt, de ekkor gyengült az eladás. Egy Karib tengeri üdülésen jött a Henkel cég reklámosának az ötlete, hogy vonzó apró fürdőruhát viselő nőkkel tornásszák fel a Fa szappan eladási számait. Először a Henkel cégnél idegenkedtek az ötlettől, de az Egyesült Államokbeli tapasztalatok meggyőzték őket. A csupasz mellek a hetvenes évek egyik legsikerültebb reklámkampányához nyújtottak segítséget.

taft.JPG

A reklám más szépségápolási cikkeknél is történelmet írt. Mi segíti ahhoz a nőket, hogy a frizurájuk tip top módon nézzen ki, függetlenül, hogy Münchenben, Hamburgban, vagy Rómában van? A válasz egyértelmű: a Schwarzkopf „Drei Wetter Taft” hajlakkja. A hajlakkot a 30 évek divatja inspirálta. Az akkori idők női hajviseletét veszélyeztette, mihelyst a szabadba mentek és erős szél jött. Erre talált megoldást a német kémikus és drogéria tulajdonos Hans Schwarzkopf. A találmánya 1937-ben született meg. Ez alkoholban feloldott sellakból (állati eredetű gyanta) állt, amit egy gumigolyóval működő szórófejjel vittek fel a női hajra. Az eredmény masszív lakkréteg a hajon, ami a kezdeti időkben nagyon kemény volt. Ezen változtatott az amerikai Robert Alplanalp által az ötvenes években feltalált szóró szelep, ami finomabb lakréteg felvitelét tette lehetővé. A Schwarzkopf cég ekkor vitte a piacra a Taft márkát, aminek a neve modernül hangzott és hangzása hasonlított a hajlakk kifújásának hangjára. A nők ezután nem lakkozták a hajukat, hanem Tafozták! Ez a szó a német Duden értelmező szótárba is bekerült. Így működik egy termék sikeres reklámja. Fogalom lesz belőle.

ec265879d590608d8930ab8d3f7cfcbf.jpg

Ha már spraynél tartunk. A minden reggeli rituáléhoz hozzátartozik a dezodor. Az állandó testszagok elleni harc nem tartozott mindig a hétköznapokhoz. Az ötvenes években következettbe a változás, amikor a Beiersdorf nevű cég piacra dobta a 8x4 dezodorát. A hatóanyaga a Hexachordichydroxydiphenylmethan. Egy igazi nyelvtörő 32 betűvel. A cég a csodaszert csak B32-vel jelölte. Ebből találták ki a Beiersdorf reklámszakemberei a 8x4, ami 32!