Ismert termékek, ismeretlen történetek

A FARMER
A farmer már csak azért is őseredeti amerikai találmány, mert azzal a céllal találták ki, hogy több pénzt lehessen vele keresni. Mégpedig elsősorban azoknak, akik hordták: aranyásóknak. Nekik a nadrágjaik állandóan elkoptak: varrások szakadtak, gombok leestek. Jacob Davis szabó 1871-ben jött rá, hogyan lehetne megerősíteni a munkásnadrágjai gyenge pontjait: szegecsekkel. Az aranyásók azonnal elkapkodták az árut. Mivel Davisnek nem volt pénze a szabadalomra, Levi Strausshoz fordult – egy impozáns szakállú, német származású bevándorlóhoz, aki textilkereskedést vezetett San Franciscóban. A Levi Strauss & Co. átvette az üzleti részét, Davis pedig maradt a szakmánál. 1890-ben dobták piacra az első farmernadrágot denim (farmerszövetből) anyagból: az ikonikus 501-est.
Az 1930-as években amerikai fiatalok kezdték hordani a munkásnadrágot – mert egyszerűen menőnek találták.
 1945-től, a megszálló katonákkal együtt, a „szegecses nadrág” eljutott Nyugat-Németországba is – tökéletes viselet volt egy olyan fiatal generációnak, amely divatban is el akart távolodni a nácik népies eszméitől. Az 1950-es években olyan filmsztárok, mint James Dean és Marlon Brando, lázadó szerepeik révén globálisan az „amerikai életérzés” szimbólumává tették. Ez a nadrág szexepilt is sugározni kezdett – például amikor Jimmy Clanton 1962-ben elérzékenyülve énekelte: „Venus in Blue Jeans” (Vénusz farmerben).
A farmer sikertörténete mindmáig tart. A világon talán a legtöbben az 1960-as és 70-es években lelkesedtek érte. De sosem ment ki a divatból – részben azért, mert mindenféle őrült trendet képes volt magába olvasztani: a trapéznadrágtól, a bőszárú baggy-n át egészen a skinny jeans-ig. Jelenleg a farmernadrág egyenes szárú, és olyan bő, hogy teljesen eltakarja a cipőt, sőt a szegélye a földet súrolja. Többször is megénekelték, mint ahogy azt egy nadrágtól bárki elvárná – például David Dundas „Jeans On” (1976) vagy Neil Diamond „Forever in Blue Jeans” (1978) című dalaiban. Nemrég pedig Beyoncé lobbantotta lángra újra a legendás márkát: „Levii’s Jeans” című számával.
A FANTA
Németországban a Fanta – a Coca-Cola és a Sprite mellett – a limonádé szentháromságának magától értetődő része. Az Egyesült Államokban azonban évtizedekig alig ismerték a narancsos üdítőt. Nem is csoda: a Fanta Németországban készült. És bármennyire is a nyár és napsütés pezsgő édességével azonosítjuk – valójában a legsötétebb időkben találták fel. 1939-ben, amikor Németország elindította a második világháborút és fél Európát romba döntötte, hiányoztak az alapanyagok a Coca-Cola előállításához – pedig a náci Németországban is népszerű volt az ital. Ezért egy vegyész a Coca-Cola német leányvállalatánál a sajt- és almakompót-gyártás maradékaiból kevert ki egy alternatívát. Az első Fanta egy savós ital volt. 1955-ben a Coca-Cola Company megvásárolta egy nápolyi narancsüdítő receptjét, és Fanta néven kezdte árulni. A napfényes, vidám hangulat italaként reklámozva gyorsan feledtette tejes múltját.
Évtizedeken át a Coca-Cola Company komolyan vette a nevét: az USA-ban kizárólag Coca-Colát árult – és semmi mást. Ez még az 1950-es években is így maradt, amikor a vállalat már szinte világszerte forgalmazta a Fantát. Az amerikai piac esetében a vezetők attól tartottak, hogy aki Fantát vesz, nem vesz Colát. Így az 1990-es évek végéig alig reklámozták az USA-ban, és sokáig csak olyan helyeken volt kapható, ahol sok bevándorló élt olyan országokból, ahol a Fanta népszerű volt. A 21. századra, amikor a cég jelentősen megnövelte reklámköltéseit, a Fanta is bekerült az USA tíz legnépszerűbb üdítőitala közé.
Az eredeti, különös ízű narancsos üdítőből időközben számos különös ízű üdítő lett – például mangós, bodzás, vagy épp olyan, amely – saját reklámja szerint – "úgy ízlik, ahogy a Hawaii-ingeik kinéznek". Európában ezek a változatok továbbra is valódi citrusgyümölcslevet tartalmaznak. Az USA-ban azonban a Fanta visszatért eredetéhez – vagyis ahhoz az időhöz, amikor kevésbé átlátszó forrásból származott az íze: az amerikai Fanta már nem tartalmaz narancslevet.

A RÁGÓGUMI
Bármennyire is a rágózás képe a 20. század második felének lázadó fiataljaihoz kapcsolódik, a rágógumi már legalább a kőkorszak óta az emberiség kísérője. Világszerte vannak fák, amelyeknek rágós anyagai nem oldódnak vízben, így hosszasan lehet rágni őket. Közel 10 000 évvel ezelőtt skandináv tinédzserek nyírfakéreg-kátrót rágtak, az ókori görögök és észak-amerikai őslakosok pedig gyantadarabokat. Ezen anyagok közül egynek sikerült bekerülnie a modern korba: a chicle nevű gyantaféle – a Közép-Amerikában élő aztékok és maják rágták, hogy elnyomják az éhséget és felfrissítsék a leheletüket. 1870 körül az amerikai feltaláló, Thomas Adams kitalálta, hogy kis chicle-darabokat áruljon a helyi patikában. Az első szállítmány pár óra alatt elfogyott. Az 1880-as évek végére Adams cége már naponta öt tonna rágógumit gyártott.
Mint sok más amerikai exportterméket, a rágógumit is a megszálló katonák hozták Németországba. Az amerikai G.I.-k dzsipjeikből osztogatták a rágót az út szélén álló gyerekeknek, a légihíd idején pedig pilóták szórták le a „mazsolabombázókból” Nyugat-Berlin fölé. A háború utáni évtizedekben a rágógumi a menőség szimbólumává vált. A „Grease” című musicalben például az igazi kívülállók állandóan rágóztak.
A chicle – akárcsak sok más természetes anyag – szinte teljesen eltűnt a mai rágógumikból. A mai gyártók már kőolajalapú műanyagokból állítják elő a rágós masszát. Ez nem hangzik túl étvágygerjesztően, és nem is tűnik különösebben egészségesnek, de valójában nem árt az egészségnek. Európa talán legismertebb gyártója, a Wrigley Company, 2023-ban kivonta a papírba csomagolt rágógumi csíkjait a német piacról a kereslet hiánya miatt. Újonnan alapított márkák, mint a True Gum vagy a Forest Gum, viszont visszatérnek a rágógumi gyökereihez: ismét chicle-ból készítik drazséikat, teljesen műanyagmentesen.

ADIDAS SPORTCIPŐ
Az 1920-as években két testvér a bajorországi Herzogenaurachban, otthon, a mosókonyhában varrt sportcipőket. Rövidesen Adolf és Rudolf Dassler megalapította a Gebrüder Dassler Schuhfabrik nevű cipőgyárat, és olyan sportolókat láttak el lábbelivel, mint például Lina Radtke, aki 1928-ban 800 méteres futásban olimpiai aranyérmet nyert. A háború után a testvérek összevesztek. Rudolf megalapította a Puma céget. Adolf, aki szívesen viselt öltönyt, és haját pomádéval fésülte hátra, nem is keresett különleges nevet:»Adi« Dassler megalapította az Adidast. Ő tervezte meg a szuperkönnyű, cserélhető stoplis futballcipőt, amelyen három csík díszelgett. Ezzel nyerte meg a német válogatott az 1954-es világbajnokságot. Az Adidas idővel a világ legnagyobb sportcikkgyártójává nőtte ki magát.
Az 1970-es évek elején a „Superstar” kosárcipő tette ismertté a márkát az USA-ban, és kivitte azt a sportpályáról az utcára. Hamarosan a bordázott gumiorrú cipő lett az NBA sztenderdje, olyan játékosok viselték, mint Kareem Abdul-Jabbar. Ez hatalmas hatást gyakorolt a feltörekvő hiphop-kultúrára is: a Run-DMC rapcsapat Adidas melegítőben lépett fel, és 1986-ban megírta a „My Adidas” című dalt. A márka világszinten menővé vált – sőt, egy időre talán még a legnagyobb rivális Nike-nál is menőbb lett.
Azóta, hogy 1967-ben megjelent a „Franz Beckenbauer” melegítő, ma már császári klasszikusként tisztelve, az Adidas folyamatosan új termékeket talált ki, amelyeken elhelyezhette a három csíkot – például a strandpapucsokat, amik „Adilette” néven váltak ismertté. Utcai viseletként ma már olyan ruhákat is kínál, amelyekben alig lehetne sportolni – például térdig érő pufikabátokat. Legutóbb a Német Labdarúgó-szövetség (DFB) 70 év után szakított az Adidasszal, és a Nike lett az új felszerelésgyártó. Üzleti szempontból a fő rivális messze megelőzte: 2023-ban az Adidas 21,43 milliárd eurós forgalmat ért el – ez még a fele sem volt a Nike bevételének.

AZ AUTÓ
1886 január 29-én Carl Benz mérnök szabadalmat nyújtott be egy háromkerekű, gázmotoros járműre. Fél évvel később elindult az első nyilvános próbaútra: pöfögve, előre! Állítólag a fia futott mellette, hogy menet közben benzint töltsön bele. A „Benz Patent-Motorwagen Nr. 1” számít az első valóban használható, közúti közlekedésre alkalmas autóként. A következő évtizedekben olyan német autómárkák születtek, mint a Daimler, Porsche és Audi; az Opel előbb varrógépeket, majd kerékpárokat, végül autókat gyártott. Legkésőbb akkor, amikor a Volkswagen a második világháború után megkezdte a Bogár exportját, Németország autóipari nagyhatalommá vált.
Bár németek találták fel az autót, a gyártás forradalmasítását két amerikai végezte el: Ransom Eli Olds és Henry Ford. Ők vezették be a futószalagos gyártást, így 1950-ben naponta 8000 Ford gördült ki a gyárakból. Ezzel a versennyel szemben a német autóiparnak komoly ötletekre volt szüksége,hogy az amerikai vásárlókat is lenyűgözze. Senki sem járt ebben sikeresebben, mint a Daimler-Benz AG: a sváb mérnökök folyamatosan jobb alkatrészeket építettek az új modellekbe – az ajtók biztonsági zárjától kezdve, a gyűrődőzónás utascellán át, egészen az ABS-ig és légzsákig. Már 1970-re a német luxusautók igazi státuszszimbólummá váltak az Egyesült Államokban – annyira, hogy Janis Joplin híres sorait mindenki értette: „Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz / My friends all drive Porsches, I must make amends” („Uram, vegyél nekem egy Mercedes Bent / A barátaim mind Porschéval járnak, nekem is lépnem kell”). Aki német autót vezetett, az elérte a csúcsot.
A „feltalálók” hírnevéhez a német autógyártók addig maradtak hűek,amíg a jó öreg belső égésű motort lehetett optimalizálni. Ezután azonban hitelességüket veszélybe sodorták azzal, hogy csaltak a károsanyag-kibocsátási adatokkal – így robbant ki az emissziós botrány. Hogy teljesen új, tisztább meghajtásra lesz szükség, azt egy Dél-Afrikában felnőtt amerikai ismerte fel előbb, mint ők: Elon Musk időközben a Teslát a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójává tette.

















