15 éves korában, 1724-ben Hark Olufst elrabolják Amrum szigetéről algériai kalózok. A fiú rabszolga sorból egészen a tábornoki rangig emelkedik.
Micsoda iszonyatos lárma! Az árusok hangosan kínálják portékájukat, az érdeklődők magas összegeket ajánlanak, alkudoznak, kiabálnak, veszekednek. Hark Olufs, 15 éves fiú, 1724 tavaszán Algír egyik nagy piacterén áll. Ilyen forgatagot még soha nem látott. Amrumról származik, egy kis szigetről az északi-tengeri Watt-tenger vidékéről. A falujában mintegy 150 házban alig 600 lakos él. Ezzel szemben Algírban több mint 100 000 ember lakik. De nem csak emiatt érezhette magát Hark Olufs magányosnak, telve félelemmel és teljesen idegennek. Nem vendégként vagy utazóként van Algírban, hanem foglyul ejtettként. A város rabszolgapiacán ő is része annak az "emberi árukészletnek", amelyet azon a napon új gazdának adnak el. A hozzá hasonló fiatal tengerészek keresettek voltak Észak-Afrikában. Egy vevő 1000 lübecki márkát fizetett érte. Ez az ár az akkori, északnémet Hanza-városok pénznemében értendő. Másnap már tovább is adták őt, tíz százalék haszonnal. Ez hatalmas összeg: Hark Olufs szülőföldjén egy cseléd évente alig 50 márkát keresett, egy tanító legfeljebb 120-at, egy tehén 24 márkába került, egy igásló pedig ennek a duplájába. Az amrumi fiú tehát Afrikában többet ért, mint 22 ökör!
Hark néhány nappal korábban még a „Hoffnung” (Remény) nevű hajón hajózott. A hajó fele az apjáé volt. A franciaországi Nantes-ból indultak Hamburg felé. De az út az Anglia melletti Scilly-szigetek közelében megszakadt. Egy idegen hajó közeledett a „Hoffnung”-hoz: kalózok! Egy „török kalózhajó”, ismerték fel rémülten a hajó legénységének tagjai. Bár a támadók Észak-Afrikából jöttek, a régió az Oszmán Birodalomhoz tartozott, ezért a keresztény Európában az ottaniakat egyszerűen csak „törököknek” hívták. A tengerészek a „barbár partvidéknek” vagy a „rabszolgapartnak” nevezték Algírt, Tuniszt és Tripolit. A régió kalózait barbareszkeknek hívták (mivel berberek voltak). A „Hoffnung” legénysége rettegett tőlük. Mint minden keresztény tengerész, ők is sok borzalmas történetet hallottak róluk: börtönről, kínzásról, kényszerített áttérésről az iszlám hitre, rabszolgaságról – ezekről számoltak be azok a tengerészek, akiket Észak-Afrikába hurcoltak és később levelekben könyörögtek hozzátartozóiknak, hogy fizessék ki a váltságdíjat. Rabszolgaság és túszhelyzet – szörnyű kilátások. De ha harcba keveredtek volna, akkor megcsonkítás vagy akár halál is várt volna rájuk. Mit lehetett tenni? Mindössze heten voltak a „Hoffnung” fedélzetén. A támadók messze túlerőben voltak. Harc kilátástalannak tűnt. Valószínűleg Hark Olufs és társai gyorsan megadták magukat. Ami biztos: a győztesek Algírba hurcolták a legénységet. A városállamot a korabeli keresztény Európában hírhedt kalóztanyának tartották.

A kalózok már az ókorban is garázdálkodtak a Földközi-tengeren – valószínűleg több mint 3000 évvel ezelőtt jelentek meg először. Hérodotosz és Thuküdidész is beszámoltak az antik peiratészek (kalózok) kalandos életéről. Egyiptomiak, föníciaiak és rómaiak is szenvedtek tőlük. A mai Törökország területéről, Kilikia vidékéről induló rablóhajók később még Róma gabonaszállítmányait is elvágták, pedig az a hatalmas birodalom fővárosa volt. A fiatal Julius Caesart ezek a kalózok elrabolták, és váltságdíjat követeltek érte. A berber kalózok, akik több mint 1400 évvel később tették veszélyessé a Földközi-tengert, hasonló módszerekkel dolgoztak, mint az ősi kilikiai kalózok. Ők is tengerészeket és utasokat raboltak el, és csak magas váltságdíj fejében engedték szabadon a foglyokat – ha egyáltalán ez megtörtént. Algír és testvérvárosai (pl. Tunisz, Tripoli) rablásból éltek, elsősorban a „fehér arany”, vagyis a világos bőrű rabszolgák kereskedelméből. Ezek az emberek kőbányákban, kertekben, palotákban, magánházakban, földeken, hajógyárakban és evezőpadokon robotoltak – rettenetes körülmények között.
A becslések szerint a 18. század közepén Algírban akár 40 000 keresztény fogoly is lehetett – biztosan tudni, hogy legalább 104 Hamburgból származott. Néhányan az észak-fríz szigetekről is jöhettek – mint Hark Olufs. Születési helyük, nem tudott mindenkit eltartani, így tavasszal sok férfi útnak indult a Hanza-városokba vagy Hollandiába, és ott tengerészként vállalt munkát. Hónapokra, néha évekre eltűntek, ha hajóik távoli vidékekre hajóztak. Amikor Hark Olufs megérkezett Algírba, egyáltalán nem volt biztos, hogy valaha még viszontlátja szülőföldjét, Amrum szigetét. Sokan, akiket elraboltak, rabszolgaként haltak meg Algírban.
Algírból rendszeresen indultak portyára a kalózok. Hajóikkal az olasz és spanyol partokat vették célba, ott falvakat támadtak meg, javakat és embereket raboltak el. A Földközi-tengeren keresztény államok hajóira vadásztak: vitorlásokat és gályákat ejtettek zsákmányul. Az elfoglalt hajókat újabb rablóhadjáratokhoz használták fel, a legénységet pedig gyakran kényszerítették, hogy továbbra is szolgáljanak a fedélzeten. Különösen keresettek voltak az ácsok, kormányosok, orvosok és olyan tengerészek, akik értettek a navigációhoz. Ezeket a szakembereket a fogság után gyorsan visszavitték a tengerre – egy rablóhajóra, amely a keresztények ellen indult.
A berber kalózok ravaszul jártak el. Gyakran hamis zászlókat húztak fel, hogy összezavarják az áldozataikat. Gályáikon tucatjával szolgáltak janicsárok. Ezek az elit harcosok az ostrom előtt fülsiketítő üvöltéssel próbálták megfélemlíteni az ellenséget. Kiképzésük brutális volt – legtöbbjüket gyermekként vették el keresztény szüleiktől, vagy a rabszolgapiacon vásárolták őket. Csak a szultánnak és társaiknak tartoztak hűséggel. A gyávaságot halállal büntették. Hírnevük megelőzte őket: amikor a janicsárok a fedélzetre törtek, alig volt keresztény tengerész, aki még ellenállt. Az ellenállás olyan gyenge volt, hogy a hamburgi rabszolgaalap (egy biztosítási egyesület) szigorú feltételeket szabott a kiváltáshoz. Ez az alapítvány 1624-ben jött létre azzal a céllal, hogy kiváltsa az elhurcolt tengerészeket. Elvárta, hogy minden férfi aktívan védje a hajóját – aki harc nélkül adta meg magát, azért nem fizettek. Csakhogy ezt ellenőrizni szinte lehetetlen volt – Észak-Afrika messze esett, és túl sok volt a kalóztámadás.

Így történt, hogy Hark Olufs sok német és dán fogollyal találkozott a rabságban. Fiatal férfiak, akárcsak ő maga, különösen keresettek voltak rabszolgaként: gyorsan tanultak, könnyen alkalmazkodtak – és nagyobb eséllyel tértek át az iszlámra. Aki áttért, annak a gazdája gyakran szabadságot adott. Ám így már nem térhettek egyszerűen haza – mohamedánként. Aki viszont nem konvertált, annak alig volt esélye a szabadulásra. Rokonai pénzére vagy a keresztény szerzetesrendek kegyelmére kellett várnia. Olufsnak nem maradt más választása, mint egy csodában reménykedni. Emlékirataiból tudjuk, hogy új gazdája a kertben dolgoztatta. Eperfaleveleket kellett gyűjtenie, ezekkel etette a selyemhernyókat a selyemgyártáshoz. Emellett vizet hordott a házba és kitakarította az épületet. Ám már két hét múlva újra gazdát cserélt. Ezúttal Kalyan Hasan Bey, Constantine városának kormányzója vásárolta meg – a város Algír fennhatósága alá tartozott. Ez lett Hark új otthona – messze a régi hazától. Amrum szigetén, Hark apja csak hetekkel a támadás után értesült arról, mi történt a fiával. Megpróbálta kiszabadítását elérni: levelet írt a Dán Kancelláriához Koppenhágába, mivel Amrum akkoriban a skandináv királysághoz tartozott. Azt kérte, engedélyezzék, hogy a templomokban gyűjtést tarthassanak, és jámbor keresztények adakozhassanak a váltságdíjra. De a hivatal 1724. december 13-án elutasította a kérelmet, mivel a „Hoffnung” hamburgi zászló alatt hajózott, tehát nem számított dán hajónak. Válaszuk így szólt: „Segítsenek inkább a hamburgiak…” Pedig Hamburgban létezett a rabszolgaalap, a „Sklavenkasse”. De innen sem kapott segítséget az Olufs család. A pénzalap csak a hamburgi származásúakat váltotta ki. Azok a tengerészek, akik az észak-fríz szigetekről vagy a holsteini tartományból származtak – mint Hark is – rabként maradtak Észak-Afrikában.
Három évvel azután, hogy Hark Olufs eltűnt Algírban, a berber kalózok egész Európában feltűnést keltettek. Egy kis kalózflotta egészen Izlandig hatolt, ahol falvakat támadtak meg a szigeten. Kirabolták a településeket, és néhány szigetlakót elhurcoltak. Ilyen messzire északra még soha nem csaptak le az észak-afrikai kalózok. Jól ismerték az utat – több keresztény szolgált a flotta fedélzetén. Ugyanabban az évben szabadult ki Hark Olufs egyik unokatestvére, aki vele együtt utazott a „Hoffnung” hajón. Három évet töltött Algírban, ahol a helyi uralkodót szolgálta hűségesen, mint kávéfőző inas. Hark Olufs is ura közvetlen környezetében dolgozott. Kezdetben lakájként szolgált. A beszámolók szerint Constantine beje szigorú, de nagylelkű úr volt. Olufs így írt róla később emlékirataiban: „Mikor szolgálatába álltam, már idősebb úr volt, heves természetű és jó egészségnek örvendett; bátor volt és tapasztalt hadvezér (…).” Olufs „kis királynak” nevezte, aki 1713 és 1736 között uralkodott Constantine városában. „Tudomásom szerint semmilyen formában nem állt a nagy szultán fennhatósága alatt, hanem saját országában szuverén volt” – írta Olufs. Ezzel azonban nagyobb hatalmat és függetlenséget tulajdonított urának, mint amilyen valóban volt. Martin Rheinheimer történész, aki Hark Olufs életét részletesen kutatta, felhívja a figyelmet arra, hogy Constantine beje évente kétszer is adót fizetett Algír deyjének. Ám Constantine uralmi területén belül nem volt nála hatalmasabb ember. Még 250 kilométerre a várostól is tartott fenn katonai állomásokat a bej. Azonban nem minden berber törzs ismerte el a hatalmát – újra és újra konfliktusok robbantak ki közöttük. Az ilyen háborús időkben a bejnek megbízható szolgákra volt szüksége. És úgy tűnik, megbízott az Északi-tenger mellől származó fiúban. Hark Olufs karriert csinált az ő szolgálatában. Megtanult törökül és arabul, és fontos megbízásokat kapott az uralkodótól. Közel került annak családjához is. A bejnek két felesége volt, akiket négy „körülmetélt”, azaz eunuch őrzött. Több tucat szolga látta el az uralkodó családját. Hogy Olufs áttért-e az iszlámra, nem tisztázott. Emlékirataiban azonban azt írta, hogy elkísérte urát annak mekkai zarándokútjára. Főpénztáros lett. Sokat keresett, vásárolt magának földet, tevét és juhokat. 1732-ben, amikor egy szász kutatóexpedíció utazott Észak-Afrikán keresztül, és meglátogatta Constantine városát is, találkoztak egy rabszolgával, aki ott a pénztárosi tisztséget viselte. Rheinheimer és más történészek azt feltételezik, hogy ez Hark Olufs volt. A rabszolga néhány napig elkísérte a kutatókat constantine-i útjukon. Török ruhát viselt, és megmentette a németeket, amikor egy felbőszült tömeg megfenyegette és kövekkel dobálta őket. Az emberek dühösek voltak az európaiakra, mert spanyol csapatok nemrég elfoglalták Oran városát, amely Algír területéhez tartozott. Minden külföldit kémnek néztek. A csőcselék nem tett különbséget szászok és spanyolok között. A védelmező, aki valószínűleg Olufs volt, kíméletlenül lecsapott: „Visszatért puskával, pisztollyal és karddal felfegyverkezve, megtámadta a csőcseléket, többeket megsebesített, a többit pedig szétkergette” – írta az expedíció vezetője, Johann Ernst Hebenstreit. Bár Hebenstreit nem nevezte meg Olufst, ő később megemlítette a szász kutatót egyik beszámolójában, így valószínű, hogy valóban ő volt. Olufs ezzel ismét bizonyította bátorságát urának. Ezután tovább emelkedett a ranglétrán: a bej a testőrségének parancsnokává nevezte ki, így 500 lovas tartozott a parancsnoksága alá. Az amrumi fiú lett Constantine keménykezű embere. Ha a bej halálra ítélt valakit, Olufs hajtotta végre a parancsot. Emlékei szerint gyakran hajtott végre kivégzéseket, még azelőtt, hogy a bej felébredt volna délutáni szunyókálásából. Azt írta, hogy: „Teljes hatalmam volt élet és halál felett.” Minden parancsot teljesített, amit a bej adott. Egy alkalommal két férfit kellett megölnie, akik a bej kincseit egy titkos helyre falazták be – és az volt a cél, hogy senki más ne tudjon a rejtekhelyről. A halottak nem beszélnek. Olufs sajnálta ugyan a két mesterembert, de mégis megölte őket.
Családja Amrum szigetén továbbra is kereste és várta a messzi idegenbe került fiút. Tíz év után Hark Olufs apja végre össze tudta gyűjteni a kiváltásához szükséges pénzt: 800 márkát. (Egy matróz akkoriban évente kb. 100 márkát keresett.) Egy hamburgi kereskedő juttatta el az összeget Afrikába. Általában livornói kereskedők közvetítettek ezeknél az ügyleteknél – jutalékért, hiszen a „fehér arannyal” való kereskedelemből a keresztények is hasznot húztak. Ez alkalommal azonban a kiváltás meghiúsult. Nem Hark Olufs tért haza, hanem egy bremeni katona. A megdöbbent család nem a fiát, hanem egy idegent kapott vissza. A tévedés csak akkor derült ki, amikor egy unokatestvér megpróbálta felkeresni a „hazatért” Olufst Hamburgban. Újabb kiváltási kísérletre nem volt pénzük.

Közben Észak-Afrikában Olufs semmit sem tudott a kiváltási próbálkozásról. De ő is gondolt a családjára: levelet küldött Amrumra, amelyben azt írta, hogy karriert csinált Constantine-ban, vagyonra tett szert, és hogy: „van remény bizonyos megváltásomra”. Ugyanis Olufs részt vett urának háborújában Tunézia ellen, ahol veszélyes küldetést vállalt: átszökött az ellenség táborába, úgy tett, mintha dezertált volna, de valójában kémkedett. Jutalmul a bej szabadságot adott neki. Olufs pedig azonnal megkezdte szökésének előkészületeit – mintha csak megelőlegezett menekülés lett volna.
A bej már közel járt a halálhoz. És az utódja bizonyára elűzte volna az öreg uralkodó hűséges embereit, elvette volna a vagyonukat, és talán meg is ölette volna őket. Olufs búcsúja a bejtől könnyekkel teli volt. „Efendi!” – mondta a német a régi pártfogójának. „Köszönöm a kenyeret és a zsoldot.” Tizenkét évig szolgálta őt. Valószínűleg 1735 végén, a bej megölelte, és áldását adta útjára. Olufs elvihette az összes pénzét és vagyonát.
Algíron keresztül tért vissza Európába: Marseille, Lyon, Hamburg. Az út végén apja fogadta őt. Az öregember alig ismerte meg a fiát: „Nem látott engem azóta, hogy 14 éves fiú voltam – most pedig megnőttem, meg is testesedtem, és díszes ruhákba öltözve álltam előtte” – emlékezett vissza Olufs. A két férfinak előbb újra meg kellett szoknia egymást. 1736 április 25-én Hark Olufs hazatért szülőföldje, Amrum szigetére. Egész Amrum csodálkozott. Egyszerű matrózként tűnt el, most pedig gazdag emberként tért vissza. Constantine-ban több katona állt a parancsnoksága alatt, mint ahány ember egyáltalán élt Amrum szigetén. „Olufs magabiztosan viselkedett, pont úgy, ahogy azok a kapitányok, akik aktív éveik után tértek vissza a szülőföldjükre. Ruházata – valószínűleg egy török tábornoki egyenruha – is jelezte rangját, és ez természetesen nagy feltűnést keltett. A poggyászában nem csak kaftán és néhány értékes tárgy volt, hanem tekintélyes mennyiségű készpénz is. Házat vásárol Süddorfban, és földet is vett hozzá. Dolgoznia már nem kellett, bár még nem volt harmincéves sem.
Hark Olufs hamar ismert ember lett Északon, még a dán király is meghívta egy audienciára. 1737 nyarán feleségül vette Antje Lorentzent, egy kormányos lányát. Öt gyermekük született. 1746-ban Dánia hadihajókból álló osztagot küld Algírba. Négy hadihajóval akarja a királyság rákényszeríteni a dejt a békekötésre.
Hark Olufs ekkorra jó időzítésnek láthatta, hogy kiadja emlékiratait – a barbareszk kalózok iránti érdeklődés éppen erősen megnőtt Dániában. 1747-ben megjelenik a „Hark Olufs különös kalandjai” című műve. 1754. október 13-án meghal – 46 éves korában. A barbareszkek támadásai azonban ekkor még korántsem értek véget.